VW forum vwzone.pl | Forum VW Maniaków VAG'a
http://www.forum.vwzone.pl/

Nawierzchnia mineralno-asfaltowa - inne kolory dróg.
http://www.forum.vwzone.pl/viewtopic.php?f=142&t=35740
Strona 1 z 1

Autor:  YaMsChA [ Pon 12 Sty, 2009 ]
Temat postu:  Nawierzchnia mineralno-asfaltowa - inne kolory dróg.

Czy ktoś z was spotkał się z takimi odcinkami dróg w Polsce?
Czy ktoś widział gdzieś kolorowe nawierzchnie? - uprzedzam, że nie chodzi mi o kolorowe chodniki czy ścieżki rowerowe - technologia ta sama, ale pytam o drogi.

Autor:  _asmo_ [ Pon 12 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

Czasem na trasach zdarzaja sie nawierzchnie takie bardziej czerwone, nie pamietam gdzie osttanio jechalem ale wlasnie droga byla lekko czerwona ;)

Autor:  zuko [ Pon 12 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

Troche OT.. takie na okolo 2000km..

W Belfascie w centrum bardzo duzo jest drog w kolorze czerwonym (nie od krwi po zabawach IRA), zas w Dublinie praktycznie przed spora czescia swiatel jest bezowy anty-poslizgowy asfalt (czasami zdarza sie rowniez na zakretach)

W Polsce u mnie na wsi, przed jedna ze szkol, przed przejsciem dla pieszych znajdowal sie taki sam jak i w Dublinie asfalt. Znajdowal.. bo nie wiem czy tam dalej jest.. :P :P :P

Autor:  jacekGT [ Pon 12 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

na A6 na wysokosci KARLINA jest odcinek drogi w odcieniu zielonym

Autor:  TomekT4 [ Pon 12 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

Jako ,że z drogami mam trochę wspólnego napiszę co o tym wiem.
Do standardowych konstrukcji nawierzchni stosowane są lepiszcza ponaftowe: smoła i asfalt.
Smoła ze względów rakotwórczych została wycofana z użycia w latach 80.
Nawierzchnia drogowa składa się od około 5 do 10 % z lepiszcza czyli substancji otaczającej kruszywo. Błędnym stwierdzeniem jest "Droga asfaltowa" lub potocznie "asfalt".
Nawierzchnia mineralno-asfaltowa w dużym skrócie składa się tak jak pisałem z lepiszcza(asfaltu), kruszywa(minerałów) i wypełniacza.
Aby otrzymać jasny kolor nawierzchni w warstwie ścieralnej możemy obrać dwie metody:

1) Użyć jaśniejszego lepiszcza

2) Użyć jasnego kruszywa

Ad1) W Polsce w latach 60 próbowano barwić asfalt. Jednak wiadomo ,że z czarnego nie zrobimy białego. Efekt zerowy.
W latach 90'tych inżynierowie wpadli na pomysł aby zastosować sztuczne lepiszcze zamiast asfaltu ,które mogło by być barwione.
Udało im się opracować, jednak jak wiadomo cena jest dużo wyższa niż zwykłego lepiszcza. Trudności są też w utrzymaniu czystości takiej nawierzchni zwłaszcza na drogach o dużym natężeniu ruchu.
Wiem ,że w Nowym Sączu powstało parę odcinków próbnych.
Plusem jest na pewno lepsza widoczność na odcinku o jasnej nawierzchni, jednak osobiście uważam ,że to gra nie warta świeczki. Koszty wykonania, pielęgnacji i ewentualnych napraw są bardzo drogie.
Według mnie są tańsze i skuteczniejsze rozwiązania. (patrz Ad2)

Image

Ad2)
Znacznie łatwiej jest zaprojektować nawierzchnie z jasnym kruszywem. Kruszywo jest łatwiej dostępne, nie zmienia się technologia wykonanie, pielęgnacji ani napraw.
Ma też wiele zalet takich jak:
-zdolnośc nawierzchni do odbijania a nie pochłaniania energi słonecznej jak to ma miejsce w wypadku koloru czarnego. Przez to nawierzchnia jest zimniejsza o kilka stopni i bardziej odporna na odkształcenia spowodowane ciepłem
-odbijanie światła generowanego przez oświetlenie uliczne, a więc lepsza widoczność na drodzę i zmneijszenie kosztów oświetlenia.
- lepsza widocznośc w nocy.
Pojawiają się już w Polsce drogi z jasnym kruszywem.
Skan z książki (przepraszam za jakość)
Image
Na zdjęciu mało widać, jednak jest to łącznie tradycyjnej nawierzchni mineralno-asfaltowej z nawierzchnią o jasnym kruszywie.
Pozdrawiam
Tomek

Autor:  Dogu18 [ Pon 12 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

kledzy brdzo ciekawe:)
mogli byscie dac zdjecia tych zielonych i czerwonych dróg???

co do kolorow to autostrady w czechach są jakby popielate(bardzo janse)

pozdrawiam

Autor:  YaMsChA [ Wto 13 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

TomekT4 - bardzo mnie to cieszy.
Idąc dalej za ciosem mam do Ciebie pytanie.
Jak rozumiesz masę bitumiczną i czy jest ona stosowana we wszystkich 6ciu klasach dróg?
Lepiszcze lepiszczami, a co możesz powiedzieć o asfaltach barwionych jakimiś barwnikami, granulatami itp.

[ Dodano: Wto 13 Sty, 2009 ]
Dogu18 napisał(a):
kledzy brdzo ciekawe:)
mogli byscie dac zdjecia tych zielonych i czerwonych dróg???

co do kolorow to autostrady w czechach są jakby popielate(bardzo janse)

pozdrawiam


zamieszczę na dniach.

Autor:  TomekT4 [ Wto 20 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

YaMsChA napisał(a):
Idąc dalej za ciosem mam do Ciebie pytanie.


Przepraszam dopiero tutaj zajrzałem, po Twojej wiadomości.


YaMsChA napisał(a):
Jak rozumiesz masę bitumiczną i czy jest ona stosowana we wszystkich 6ciu klasach dróg?



Projektowanie mieszanki mineralno-asfaltowych stosowanych do budowania poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni, jest zagadnieniem niebanalnym, ciekawym, zazwyczaj kłopotliwym, ale dającym potem dużo satysfakcji. :D
Co to jest mieszanka mineralno asfaltowa ?
Po dodaniu asfaltu do mieszanki mineralnej uzyskamy mieszankę mineralno-asfaltową, będącą ostatecznym efektem naszej pracy. Wszystkie składniki są zawarte w recepcie dobór jej jest bardzo skomplikowany i zależy od wielu czynników.
Zanudził bym was gdybym zaczął to wszystko opisywać.
Materiały potrzebne do budowy nawierzchni bitumicznych:( nawierzchnia jest to gotowy projekt po zagęszczeniu a masa jest to produkt który rozkłada się rozściełaczem na podbudowie lub poprzedniej warstwie nawierzchni)
Kruszywo
-naturalne(piasek, żwir, pospółka)
-łamane (zwykłe, granulowane)
Lepiszcza
-asfalt naturalny
-asfalty drogowe
-asfalty modyfikowane
-asfalty upłunnione
-emulsje asfaltowe
-smoła(wycofana)
Wypełniacze
-podstawowy
-zastępczy
-specjalny
Dodatki i modyfikatory do mieszanek bitumicznych
-Polimery
-żywice syntetyczne


Rozróżniamu trzy następujące typy nawierzchni bitumicznych:
1) typu betonowego:
Jest zbudowana MMA o równiemiernie stopniowanych pod względem wielkości i otoczonych lepiszczem ziaren kruszywa mineralnego, tak dobranym aby po zagęszczeniu osiągnąć najmneijszą wartość wolnej przestrzeni wypełnioną w większości lepiszczem bitumicznym. W szkielecie mineralnym mniejsze ziarna kruszywa powinny wypełniać puste przestrzenie między ziarnami większymi. Głównym czynnikiem utrzymującym nawierzchnie bitumiczne typu betonowego w stanie monolitycznym i przeciwdziałającym siłom zewnetrznym jest siła wiążąca lepiszcza.
2) typ Makadamowy
Składa się z warstw kruszywa jednofrakcyjnego otoczonego bitumem o uziarnieniu stopniowo malejącym ku górze. Podczas zagęszczania występuje klinowanie się ziarenek poszczególnych warst a lepiszcze spełnia rolę, smarującą poszczególne ziarna ułatwiając ich zbliżenie i przemieszczanie w czasie wałowania. Głowną siłą utrzymyhącą jest tarcie klinowanego się kruszywa. Nawierzchnie takie po wykonaniu mają dużą liczbe wolnych przestrzeń, którę dogęszczają się pod wpływem ruchu.
3) Typ pośredni
Charakteryzuje się tym ,że krzywa uziarniania mieszanki mineralnej jest nie ciągła. Nie ciągłość wynika z braku określonej frakcji, lub grupy frakcji.
Nawierzchni można podzielić w następujący sposób:

Zagęszczane
-betony asfaltowe
-mastyks grysowy SMA
-mieszanki o nieciągłym uziarnieniu

Niezagęszczane
-mastyks
-asfalt lany

Chodzi o to ,że ze względu na konsystencje niektóre mieszanki wymagają zagęszczenia czyli użycia walców, a niektóre zagęszczają się same.

Trochę zawile to napisałem, przepraszam inaczej nie umiem. :hmm:
Pozdrawiam tych co doczytali do końca ;)

Autor:  lucek [ Wto 20 Sty, 2009 ]
Temat postu: 

YaMsChA napisał(a):
Czy ktoś widział gdzieś kolorowe nawierzchnie?

Na S11 pomiedzy Poznaniem a Kórnikiem na wiaduktach w Gądkach firma Colas położyła na najazdach i zjazdach na wiadukty nawierzchnię koloru brązowego, bardziej szorstką od normalnej.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/